Let’s Encrypt tanúsítvány lejárt
2021. szeptember 30-án a Let’s Encrypt nevű non-profit szervezet által kiadott weboldal tanúsítvány érvényessége lejárt. A cég a lejárt tanúsítvány lecserélése mellett döntött, mely legtöbb esetben nem befolyásolja az általuk kibocsátott tanúsítványt használó weboldalak működését. Bizonyos régebbi Apple számítógépek esetében az ilyen weboldalak biztonsági okból azonban nem megtekinthetők. Az érintett eszközök teljes listáját itt találod.
Lejárt DST Root CA X3 tanúsítvány miatt weboldal betöltési problémák megoldása Mac eszközökön
A hiba üzenete a „DST Root CA X3 expired” vagy “Your connection is not private” vagy “Attackers might be trying to steal your information” és egyéb hasonló tartalmú lehet. Kivételként hozzáadhatók a böngészőhöz az érintett weboldalak egyesével, ennél viszont tartósabb megoldást jelent az El Capitan (macOS 10.11) vagy annál korábban kiadott és tovább már nem frissíthető rendszerű gépeknél az alábbi manuális telepítési módszer:
- A linkre kattintva töltsd le a tanúsítványt a Let’s Encrypt weboldaláról.
- Az ablak felső menüsorában kattints a nagyító ikonra, ami megnyitja a Spotlight keresőt és gépeld be a keychain access kifejezést, ezután nyisd meg a képen látható (vagy hasonló kulcscsomó) ikonnal ellátott programot.
- A Keychain Access programban kattints a System (Rendszer) feliratra az ablak bal felső szakaszában. Ezután Drag and Drop húzd be a korábban letöltött ISGR Root X1 tanúsítványt az ablak jobb felében levő tanúsítvány listára. A telepítéshez szükség lesz az admin felhasználó jelszavára, majd kattints a Módosítás gombra.
- Keresd ki a listából a telepített ISGR Root X1 tanúsítványt, duplán kattints rá és nyisd le a Trust (Megbízható) beállításokat.
- A “When using this certificate” melletti legördülő listában válaszd ki a “Use System Defaults” helyett az “Always Trust” opciót. Ha szükséges, akkor add meg ismét az admin felhasználó jelszavát. Ezután az ablak bezárásával megerősíted a módosítást.
Így már remélhetőleg nem okoz tanúsítvány/betöltési problémát a weboldalak megnyitása.
Egyéb megoldások a tanúsítvány hiba elhárítására
Megoldást jelenthet még a számítógépek frissítése a High Sierra vagy újabb verzióra (macOS 10.12.1), mely az alább felsorolt eszközökön lehetséges:
- MacBook Pro (2010 és későbbi kiadás)
- MacBook (2009 év végi és későbbi kiadás)
- MacBook Air (2010 és későbbi kiadás)
- iMac (2009 év végi és későbbi kiadás)
- Mac Pro (2010 és későbbi kiadás)
- Mac Mini (2010 és későbbi kiadás)
Az operációs rendszer frissítéséhez az Apple logó menü Rendszer tulajdonságok menüpontjában a Szoftverfrissítést kell választani. Itt a Frissítés most gombra kattintva indul el a folyamat.
A Firefox letöltése és telepítése is megoldást jelenthet a problémára, mert a Mozilla böngészője a saját tanúsítvány készletét használja és nem az operációs rendszerbe telepítetteket. Ez esetben viszont a Safari és a Chrome böngészők továbbra sem fognak megfelelően működni.